Waarom gebruiksgemak cruciaal is voor jouw website

vindbaarheid- gebruiksvriendelijkheid- gebruiksgemak- website- navigeren

Je hebt het vast weleens meegemaakt wanneer je surft op het internet. Je komt een website tegen op Google en besluit hierop te klikken. Al snel blijkt dat het ontwerp heel onduidelijk is. De foto’s zijn te klein en de teksten te groot. Hierdoor is de website onoverzichtelijk. Het gebruiksgemak (usability) van een website is cruciaal als je succesvol wilt zijn met jouw website. In dit artikel lees je vijf criteria waar je op moet letten voor het optimale gebruiksgemak. Hiermee vergroot je de conversie van jouw website.

De meeste websites zijn gericht op potentiële klanten om nieuwe producten en diensten aan te bieden. Door middel van een website kan je jouw bereik vergroten en meer omzet genereren. Het gebruiksgemak houdt de ervaring van een website bezoeker in wanneer hij de pagina’s bekijkt. Hiermee wordt voornamelijk gekeken naar de psychologie hierachter. De ideale website voldoet aan de volgende criteria: effectiviteit, efficiëntie, interactie, foutgevoeligheid en eenvoudig leren.

1. Effectiviteit

Veel mensen weten al dat de eerste indruk belangrijk is in het dagelijks leven. Toch wordt vaak onderschat hoe belangrijk de eerste indruk is wanneer iemand voor het eerst jouw website bezoekt. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen binnen 7 seconden al bepalen of iets interessant is of niet. Het is daarom belangrijk dat voornamelijk de hoofdpagina in een oogopslag duidelijk aangeeft waar alles over gaat. Een handige vuistregel bestaat uit de vijf W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom? Je kunt jezelf afvragen of mensen hierop antwoord krijgen als ze jouw website bekijken. Bekijk het artikel van Forbes voor meer informatie. 

2. Efficiëntie

Mensen bekijken een website met een doel. Vaak wil iemand zich oriënteren en rustig inlezen voordat hij iets bestelt of het contactformulier invult. Het is de bedoeling dat zij zo snel mogelijk de benodigde informatie kunnen vinden en dat dit weinig tijd kost. Idealiter moet iemand binnen 30 seconden hetgeen vinden waar hij naar opzoek is. Als het te lang duurt, dan haken mensen af en loop jij potentiële klanten mis.

3. Interactie

Insole Image

Wil je meer klanten bereiken?

Zelfs de beste bedrijven kunnen zonder marketing onzichtbaar blijven. Gelukkig kan de juiste aanpak de steun bieden die je nu mist. Met slechts één slimme strategie kun je zichtbaar blijven en je bedrijf laten groeien, zelfs in een concurrerende markt.

➜ Vind de juiste marketing voor jou

Als klanten zich oriënteren op de website, dan kan het zijn dat ze nog twijfelen om wel of niet het contactformulier in te vullen of de telefoon op te pakken. Een website met call-to-action knoppen kan iemand stimuleren om de volgende stap te zetten in de Customer Journey. Een chatfunctie is superhandig als iemand direct een vraag heeft. Dit kan ervoor zorgen dat iemand zijn volgende aankoop direct doet. 

4. Foutgevoeligheid

Websites met foutmeldingen en bugs zijn heel irritant. Het klinkt misschien vanzelfsprekend dat dit niet zo hoort, maar toch gebeurt het vaak. De oorzaak hiervan kan een software update zijn in jouw CMS, het systeem waar de website in is gebouwd. Zorg ervoor dat je regelmatig controleert of alle pagina’s en knoppen nog goed werken. 

5. Eenvoudig leren

We overschatten vaak de kwaliteiten van onze websitebezoekers. Er zijn veel bejaarden die weinig ervaring hebben op het internet. Ze besteden relatief veel tijd aan het navigeren op de pagina’s, omdat ze simpelweg niet begrijpen hoe de website precies werkt. De kracht ligt hier vooral in de eenvoud, zodat iedereen weet wat hij moet doen.

In dit artikel heb je beknopt gelezen hoe jij jouw website tot een hoger niveau kunt brengen. Met de juiste mindset en doorzettingsvermogen kan je succesvol worden. Wij beschikken over een team van experts om je hierin te ondersteunen. Hiermee kan je veel tijd besparen en extra inzichten verkrijgen. Contacteer ons geheel vrijblijvend voor een gratis adviesgesprek.