Adverteren op Bing: bereik klanten waar je concurrenten niet aan denken

Hoe bereik je meer klanten met adverteren op Bing

Als je aan online adverteren denkt, is Google vaak de eerste keuze. Maar wist je dat Bing, de zoekmachine van Microsoft, een verrassend sterke speler is met unieke voordelen voor ondernemers? In dit artikel ontdek je waarom adverteren op Bing juist nu interessant is, welke verborgen kansen er liggen en hoe je het inzet voor jouw bedrijf.

Wat is Bing en waarom zou je het gebruiken?

Bing is de zoekmachine die is ontwikkeld door Microsoft. Hoewel het marktaandeel wereldwijd kleiner is dan dat van Google gebruikt in Nederland toch 10 tot 15% van de bevolking Bing. Op een populatie van ruim 18 miljoen mensen is dit echt een grote doelgroep. Dit is vooral het geval als je bedenkt dat deze gebruikers regelmatig in een koopgerichte fase zitten. Veel ondernemers zijn zich niet bewust van deze groep. Ze vergeten dat Bing standaard is ingesteld op miljoenen Windows-apparaten en dat is een gemiste kans. 

Bing is onderdeel van iets veel groters

Wat veel mensen niet weten is dat Bing is verweven met bijna alle Microsoft-diensten. Denk aan:

  • Windows 10 en 11 (waar Bing in de taakbalk zit)
  • Microsoft Edge (standaard met Bing)
  • Office (waar Bing wordt gebruikt voor zoekacties)
  • MSN Nieuws (waar advertenties verschijnen)
  • Cortana (de spraakassistent van Microsoft)
  • En zelfs ChatGPT dat sinds de samenwerking met OpenAI gebruikmaakt van Bing voor actuele zoekresultaten

 

Microsoft heeft Bing zelfs geïntegreerd in ChatGPT Pro. Als een gebruiker een vraag stelt over actuele informatie komt het antwoord vaak uit Bing. Dat betekent dat jouw advertentie indirect zichtbaar is in moderne AI-gebruik.

Waarom adverteren op Bing? 

1. Bing-gebruikers hebben meer budget

Uit onderzoek blijkt dat Bing-gebruikers ouder zijn en een hoger inkomen hebben. Ze gebruiken de desktop vaker dan Google-gebruikers. Deze groep is actiever tijdens werkmomenten en bekijken de zoekresultaten daarom vaker met een zakelijk mindset. Dit betekent dat je via Bing heel goed kunt focussen op B2B-bedrijven en premium consumentenproducten. 

2. Minder concurrentie = lagere klikprijzen

Omdat de meeste bedrijven alleen op Google focussen, is er op Bing minder concurrentie. Hierdoor zijn de kosten per klik vaak 30 tot 50% lager. Dit maakt het een ideale testomgeving, of juist een extra kanaal om tegen lage kosten klanten binnen te halen. 

3. Microsoft Audience Network

Microsoft heeft een eigen omgeving ingericht waarin je betaalde advertenties in Bing kunt beheren. Dit systeem heeft Microsoft Audience Network. De advertenties die je hier aanschaft, verschijnen naast de zoekresultaten in Bing ook op de volgende platforms: 

  • MSN.com, een van de grootste nieuwssites van Nederland
  • Outlook.com (het e-mailplatform)
  • Yahoo.com en partnersites
  • LinkedIn-integratie (in bèta)

Dit zijn belangrijke kanalen waarop je jouw doelgroep kunt beïnvloeden.

Hoe begin je met adverteren op Bing?

1. Maak een gratis Microsoft Ads-account aan

Ga naar ads.microsoft.com en maak een account. Het proces lijkt sterk op Google Ads, maar is overzichtelijker.

2. Importeer je Google Ads-campagne

Bing heeft een directe importfunctie. Met één klik zet je je Google Ads-campagnes over naar Microsoft Ads. Zo ben je binnen enkele minuten online zichtbaar.

Insole Image

Wil je meer klanten bereiken?

Zelfs de beste bedrijven kunnen zonder marketing onzichtbaar blijven. Gelukkig kan de juiste aanpak de steun bieden die je nu mist. Met slechts één slimme strategie kun je zichtbaar blijven en je bedrijf laten groeien, zelfs in een concurrerende markt.

➜ Vind de juiste marketing voor jou

3. Pas je targeting aan

Let op: de gebruikers op Bing zijn anders dan op Google. Je kunt dus niet één-op- één jouw Google Ads strategie overnemen en dezelfde resultaten verwachten met Bing Advertenties. Dit systeem heeft zijn eigen algoritme en dat betekent dat je hiermee andere gegevens kunt verzamelen. Het is belangrijk om dit grondig te analyseren en campagnes constant te optimaliseren. Om te beginnen, test bijvoorbeeld bredere zoekwoorden, of richt je op desktopgebruikers en hogere inkomensgroepen.

Unieke tips die bijna niemand toepast

Gebruik advertentie-extensies slim
Bing laat meer advertentieruimte zien dan Google bij extensies. Je kunt dus een groter verhaal vertellen en extra middelen inzetten om je doelgroep te overtuigen. Voeg dus actieknoppen, locatiegegevens, reviews en andere informatie toe aan je advertentie. Je advertentie valt hierdoor extra op en de conversie stijgt. Hierdoor krijg je meer aanvragen of bestellingen binnen. 

Test met dagdelen
Doordat je doelgroep zakelijk is ingericht, zul je merken dat veel Bing-gebruikers op doordeweekse ochtenden en middagen actief zijn. Richt je budget dus op campagnes die worden getoond op werktijden. Dit geeft vaak meer conversies per klik. Op deze manier stijgt je rendement. 

Gebruik lokale targeting
Net zoals Google biedt Bing biedt zeer precieze geografische targeting. Je kunt je doelgroep zelfs op postcode niveau selecteren. Dit is ideaal voor lokale ondernemers en winkels.

Adverteer via LinkedIn-profielen (in bèta)
Microsoft experimenteert momenteel met LinkedIn-profielen voor advertenties op Microsoft Ads. Hierdoor kun je jouw advertentie richten op specifieke beroepen, branches en functied op LinkedIn.  Dit is perfect voor B2B-marketing en nog niet beschikbaar via Google. 

Voor wie is Bing extra interessant?

Microsoft heeft een strategie om meer investeerders/ adverteerders te overtuigen om te adverteren via Bing. Ondanks dat het minder populair is, zijn er nog veel voordelen waardoor het interessant kan zijn om het te proberen: 

  • Lokale ondernemers die minder concurrentie willen
  • B2B-bedrijven die zakelijke gebruikers willen bereiken
  • Webshops met marges die op Google Ads minder winstgevend zijn
  • Adverteerders met een klein budget die toch veel zichtbaarheid willen 

Conclusie: Bing is geen Google-kopie, maar een gouden kans

Adverteren op Bing is méér dan alleen “het alternatief van Google”. Dankzij de koppeling met Windows, Office, MSN, ChatGPT en LinkedIn is het een waardevol ecosysteem. De kosten zijn vaak lager, de gebruikers zijn gericht op kwaliteit en je hebt toegang tot tools die je nergens anders vindt.

Voor ondernemers die slim en strategisch willen adverteren, is Bing een verborgen juweel.

Wil je hulp bij het opzetten van je Bing-campagne?
Bij Reclame-Online.nl helpen we je graag met een goede start. Van strategie tot meetbare resultaten.