Ondernemers gebruiken steeds vaker kunstmatige intelligentie/ Artificial Intelligence (AI) voor het schrijven van blogs. Hiermee kan je binnen een minuut een heel artikel laten schrijven door een machine. Er gaan geruchten rond dat Google dit kan detecteren en bedrijven hierop afstraft in hun vindbaarheid. Maar hoe zit het echt in elkaar?
Google kan AI-gegenereerde content detecteren op basis van geavanceerde algoritmen, gebruikerssignalen en zelfs AI-modellen die hiervoor zijn ontworpen. Op basis van deze onderwerpen kan Google zien of hier “misbruik” van wordt gemaakt: patronen & stijl, originaliteit & uniekheid, kwaliteitssignalen en speciale tools & technieken. Lees hoe je dit kan herkennen en in jouw eigen voordeel kunt inzetten. Zo wordt jouw artikel nog beter gevonden!
Patronen & stijl
De Google machine is getraind om het verschil te herkennen tussen teksten die door AI zijn geschreven en teksten die door mensen zijn geschreven. Er zit een verschil in herhalende zinsstructuren, woordkeuzes en variatie in zinslengtes. Op basis hiervan wordt beoordeeld of een artikel door een mens is geschreven. Ook dit artikel wordt hierop gecontroleerd
Originaliteit & uniekheid
Het is belangrijk dat de inhoud van het artikel origineel en uniek is. Dit houdt in dat het geen plagiaat en duplicatie mag bevatten. Als je iets citeert volgens de wettelijke richtlijnen, dan kan het alsnog zo zijn dat de algoritmen dit herkent als plagiaat. Hierdoor zal jouw artikel minder vaak gevonden worden op Google. Je SEO-ranking zal mogelijk dalen.
Let op: het is belangrijk dat de inhoud van je website origineel is. Wil jij jouw bedrijf een online boost geven? Maar lukt dit zelf niet? Ga dan naar onze dienstenpagina(klik hier).
Wil je meer klanten bereiken?
Zelfs de beste bedrijven kunnen zonder marketing onzichtbaar blijven. Gelukkig kan de juiste aanpak de steun bieden die je nu mist. Met slechts één slimme strategie kun je zichtbaar blijven en je bedrijf laten groeien, zelfs in een concurrerende markt.
➜ Vind de juiste marketing voor jouKwaliteitssignalen
Nadat je een blog hebt gepubliceerd, kan je door middel van Google Analytics meten hoe goed het presteert. Google gebruikt deze data ook om te beoordelen hoe mensen erop reageren. Je raadt het al: Zo zien ze ook of dit artikel door jou is geschreven of toch door jouw digitale assistent. Een artikel met een hoge betrokkenheid, lange leestijd en een lage bouncerate krijgt een positieve beoordeling. Zo kan je beter zakelijk gevonden worden. Dit is goed voor jouw rangschikking.
Speciale tools & technieken
Het is mogelijk dat Google beschikt over speciale tools en technieken om AI-gegeneerde teksten te herkennen. Dit bedrijf heeft een actief beleid tegen spam en fake news. AI kan onbedoeld desinformatie verspreiden. Daarom ligt de voorkeur bij teksten die door mensen zijn geschreven.
De informatie uit dit artikel is gegenereerd op basis van commando’s in ChatGPT. De inhoud van de verkregen informatie is gecontroleerd door het te vergelijken met betrouwbare menselijke bronnen. Daarnaast is de inhoud niet roekeloos overgenomen en grondig geanalyseerd. Door dit artikel handmatig te schrijven, voldoet het ook aan alle bovenstaande principes. Op deze manier kan je AI effectief inzetten. Hoe zou jij AI inzetten?